Hammond clinic

There are many aspects of playing the Hammond organ, and in today’s world there are many ways of utilising the Hammond sound. It ranges from playing a vintage organ and leslie to using clones and software synths that samples or emulates the sound. Regardless of which variant ones uses I think it important to know the origin of modern digital Hammonds and clones. There are several idiosyncharies in the vintage organs that determines the design and behaviours of their modern counterparts. I also think it important to know what to create and form sounds by hand without the help of presets. So I see it as a mission to tell my story about my playing the B3.

Claes Janson & Andreas Hellkvist

En röst, en hammondorgel och pärlor från Claes hela repertoar.

En av våra mest älskade röster och vår kanske mest virtuose Hammondorganist. Claes Janson och Andreas Hellkvist har jobbat i ihop på många sätt genom åren men här möts de första gången som en duo – och mer behövs faktiskt inte. En intim sättning där båda får fullt spelrum. Med den kraft, mångsidighet och dynamik som en Hammond bjuder den som kan hantera den kan Andreas servera ett såväl ett smäktande viskomp som ett svängigt jazzarrangemang, för att stundtals blixtra till i medryckande solon. Allt så Claes kan komma till fullt uttryck med sin omisskännliga varma, fylliga röst, i hela bredden av sin repertoar. En helgjuten kombination.

Claes presenterar programmet som han alltid gör – tryggt och lättsamt inbjudande, där publiken bjuds på reflektioner och anekdoter mellan låtarna. Repertoaren hämtas från olika delar av hans repertoar, t ex senaste skivan “Ett ord till mina polare”, jazzstandards, blues, visor och andra sånger. Det mesta är på svenska, men några engelska texter smyger sig också in.

Den 3 oktober gjorde duon sin första konsert, som streamades på Youtube. Den finns i sin helhet nedan.

Länkar

Claes senaste skiva ett ord till mina polare

Ladda ner affischmall

Ladda ner pressbild (foto: Palli Kristmundsson)

S.H.O.P. – Söderlind Hellkvist Organ jazz Project

Erik Söderlind, Andreas Hellkvist och Chris Montgomery – tre jazzmusiker i samma generation, var och en med en stark personlig röst på sina respektive instrument. På många sätt själva stilbildare och ofta sedda som arvtagare till sina äldre förebilder. Men ser dem i många olika sammanhang, ibland i sina egna band, ibland som medverkande i produktioner av skilda slag.

En gemensam nämnare hos alla tre är kärleken till den orgeljazz som gjordes populär på 50- och framförallt 60-talet. Amerikanska förgrundsgestalter är Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Jack McDuff och många andra, och förstås i Sverige Kjell Öhman som också är en favorit.  Detta projekt är en hyllning till dem. Musikaliskt med soundet av den klassiska sättningen orgel-gitarr-trummor, med repertoaren hämtad från genrens guldår. Med det driv och råsväng som bidrog till att popularisera stilen, och med den individuella musikaliska finessen som sätter pricken över i. Visuellt med en äkta Hammond B3 och lesliekabinett på scen. Orgeljazz helt enkelt.

Audio

Några låtar från en kväll på Stampen 2018

Boston bust out

OGD

Ready and able

Misty

The cat

Summerwind

Bilder

Foto: Palli Kristmundsson, palli.se

Kiralina trio

Kiralina Salandy takes us on a journey into jazz, soul, gospel everything in between. The format is small and intimate, but allows for great dynamics and groove. She is backed by Andreas Hellkvist (Hammond) and Jesper Kviberg (drums).
Kiralina was born and raised in Montreal, Canada, but has been living in Sweden for some years. With a voice that can be both powerful and sweet and a glowing presence on stage, she charms the audience wherever she goes. The church was her first concert stage, so this is a way of returning to her gospel roots, guaranteed to deliver a passionate and heartful performance. 

The trio also features a lot of t he perfomrmaces of Andreas and Jesper, both in their own right artists on their respective instruments. They provide the groove while Kiralina is singing, and in between there’s both solistic escapades and playful interludes. The chemistry between the three is palpable.

Kiralina Salandy bjuder på en resa med jazz, soul, gospel och gränslandet däremellan. Formatet är lite mer avskalat och intimt, men för den skull inte mindre svängigt och medryckande. Med sig har hon Andreas Hellkvist (Hammond) och Jesper Kviberg (trummor).

Hammondorgeln ger en vacker och kraftfull inramning. Dels till musiken och soundet, men också till det visuella intrycket. Andreas är en av få som fortfarande släpar sin Hammond B3 till sina konserter. Orgeln och trummorna skapar ett lekfullt och svängigt komp till Kiralina, som med sin ömsom mjuka, ömsom kraftiga röst, sitt karismatiska och utåtriktade sätt att leda ensemblen får fullt spelrum. Denna trio är delvis en återgång till hennes rötter från uppväxten i Kanada. Att musiken ligger henne varmt om hjärtat går inte att ta miste på. Det blir passionerat, inlevelsefullt och genuint.

Andreas Hellkvist har i jazzkretsar oftast setts med Trinity och Arnesen Bluesband, och väcker stor fascination med sitt orgelspel. Dels med sin hängivenhet och spelglädje, dels sin virtousitet och simultanförmåga. Har får vi möta en lite ny sida av honom, men kärnan är densamma.
Jesper Kviberg behöver för de flesta i jazz-Sverige ingen närmare presentation, då han synts i otaliga sammanhang runtom på landets jazzscener. Han har jobbat Stacey Kent, Monica Borrfors, Bernt Rosengren Octet, Stockholm Jazz Trio och många fler. Det man kan vara säker på är att när han sitter bakom trummorna så svänger det. En hälsosam dos av spontanitet gör också att musiken och rytmerna får leva.

Andreas Hellkvist Trio

Swedish Hammond phenomenon Andreas Hellkvist offers a fresh take on the sound and the style of the organ trio format. A journey into jazz and neighboring genres with mostly compositions of his own. Although centered around the Hammond organ, his fellow musicians Samuel Hällkvist on guitar and Daniel Olsson on drums, each in their own way, play significant roles in shaping the sound of the trio. Together they create music that is both groovy and uplifting, heartfelt and deep.

Over the years, Andreas has earned a reputation as an organist always in the moment an outstanding technique. At concerts and on youtube videos, those who see him in action are simply amazed by the expressiveness, virtousity and devotion to the music. His pedal playing is also quite rare, showing off a coordination above most.

Samuel Hällkvist is a jazz guitarist who has never been afraid of following his own path. A jazz musician with an integrity and confidence to dare to challange norms and traditions, though also not afraid of sticking to them if the music demands it. He was the last one to achieve the prestigious “Jazz in Sweden” award 2010, and has produced and played on a number of albums, several of which has some very interesting international collaborations, the latest of which being “Variety of rhythm” released 2017.

Daniel Olsson is a versatile drummer, comfortable in most musical contexts. That makes him the ideal drummer in this group, since the music spans quite a wide spectrum, from hard swinging jazz and funky beats to ballads. With a great deal of spontaeity and a solid groove he completes the trio in the best possible way.

Andreas Hellkvist, Samuel Hällkvist och Daniel Olsson har en lång gemensam historia och i och med inspelningen av Andreas soloalbum “Finally!” 2016 väcktes gruppen til liv på ett mer påtagligt sätt. Deras nya skiva, “Becoming”, visar tydligt hur gruppens sound utvecklats.

Musiken baseras kring Andreas kompositioner och utforskar jazz i gränslanden mellan fusion, gospel och funk. Formatet är det för orgeljazz typiska orgel-gitarr-trummor, men soundet är mestadels inte så typiskt för en sådan trio.

Virtuost, lekfullt och inlevelsefullt – epitet som ofta tillskrivs Andreas Hellkvist vid en Hammond. Han har ägnat större delen av sitt musikerliv åt instrumentet och har utvecklat en nära nog unik stil som väcker häpnad och beundran, både hos publik, kollegor och recensenter. Det gäller dels den rent tekniska behärskningen av vad han åstadkommer med en Hammond och hur han får den att låta, med dynamik, simultankapacitet och sväng. Dels är det också spelgläjden, spontaniteten och inlevelsen som gör ett framträdande till en upplevelse även för ögon och själ. Få som sett honom på en konsert går oberörda därifrån. På Youtube har hans klipp, ofta då ensam vid orgeln, hundratusentals visningar från hela världen.

Samuel Hällkvist, sedan många år bosatt i Köpenhamn, är en jazzgitarrist som aldrig varit rädd för att gå sin egen väg. En musikant med integritet och mod att våga utmana normer och traditioner men heller inte rädd att hålla sig till dem ifall sammanhanget så kräver. Han var den sista som fick “Jazz I Sverige”-stipendiet 2010 och har producerat och spelat på en mängd skivor, däribland många intressanta internationella samarbeten.

Daniel är en mångsidig jazztrumslagare som figurerar i många olika musikaliska sammanhang. Det gör honom till den ideala trummisen i denna grupp, eftersom musiken spänner över ett ganska brett spektrum, från råsvängig jazz och funkiga beat till ballader. Med ett stort mått spontanitet och ett stabilt sväng gör han denna trio komplett.

Arnesen Bluesband

Thomas Arnesen’s own band, offering a variety of blues standards and original songs. The approach to the blues can be described as modern, not adhering to a certain style or time period.  Having two keyboard players in the band gives the music a rich sound and allows for more variation of arrangements.  There’s also an ongoing collaboration with singer Claes Janson doing a BB King tribute.

Trinity

In the summer of 2020, Trinity celebrated their 15th anniversary as a group. Three skilled and distinguished musicians, that together form a trinity in the true sense of the word. A union greater than the sum of its parts. Communication, playfulness and dedication are always key elements of a performance.

Looking back one can state that we have found a concept, an expression and an interplay that almost every kind of audience seem to enjoy – young and old, experienced jazz listeners as well as new ones. The repertoire is generally quite varied containing our favorite standards and evergreens, mostly in our own arrangements, as well as our own compositions.

Trinity hade i somras sitt 15-årsjubileum. Efter alla år tillsammans har de lyckats behålla spelglädjen, forma ett allt intimare samspel och förfinat sitt koncept med den blandning av amerikanska standards, egna kompositioner och en och annan poplåt som blivit deras signum. Och dessutom släpar de fortfarande oftast med sig en riktig Hammond B3.  Det verkar gå hem hos i stort sett alla – gamla som unga, hos vana jazzlyssnare och ovana. Lekfullheten och spontaniteten finns alltid där som ett bärande inslag i framförandet och det gör att deras musik hela tiden utvecklas organiskt.  Utöver det läggs stor vikt vid själva inramningen – ett väl avvägt program, genomtänkt presentation och även en visuellt estestisk image på scen. Därmed inte sagt att musiken är lika tillrättalagd – den kan skifta från den mest viskande ballad till ursinnigt råsväng och dynamiken är något ger musiken en extra dimension. Med dessa tre uttrycksfulla och lyhörda musiker blir det alltid en upplevelse för både öron och ögon. 

Audio