Hammond clinic

There are many aspects of playing the Hammond organ, and in today’s world there are many ways of utilising the Hammond sound. It ranges from playing a vintage organ and leslie to using clones and software synths that samples or emulates the sound. Regardless of which variant ones uses I think it important to know the origin of modern digital Hammonds and clones. There are several idiosyncharies in the vintage organs that determines the design and behaviours of their modern counterparts. I also think it important to know what to create and form sounds by hand without the help of presets. So I see it as a mission to tell my story about my playing the B3.

Claes Janson & Andreas Hellkvist

En röst, en hammondorgel och pärlor från Claes hela repertoar.

En av våra mest älskade röster och vår kanske mest virtuose Hammondorganist. Claes Janson och Andreas Hellkvist har jobbat i ihop på många sätt genom åren men här möts de första gången som en duo – och mer behövs faktiskt inte. En intim sättning där båda får fullt spelrum. Med den kraft, mångsidighet och dynamik som en Hammond bjuder den som kan hantera den kan Andreas servera ett såväl ett smäktande viskomp som ett svängigt jazzarrangemang, för att stundtals blixtra till i medryckande solon. Allt så Claes kan komma till fullt uttryck med sin omisskännliga varma, fylliga röst, i hela bredden av sin repertoar. En helgjuten kombination.

Claes presenterar programmet som han alltid gör – tryggt och lättsamt inbjudande, där publiken bjuds på reflektioner och anekdoter mellan låtarna. Repertoaren hämtas från olika delar av hans repertoar, t ex senaste skivan “Ett ord till mina polare”, jazzstandards, blues, visor och andra sånger. Det mesta är på svenska, men några engelska texter smyger sig också in.

Den 3 oktober gjorde duon sin första konsert, som streamades på Youtube. Den finns i sin helhet nedan.

Länkar

Claes senaste skiva ett ord till mina polare

Ladda ner affischmall

Ladda ner pressbild (foto: Palli Kristmundsson)

S.H.O.P. – Söderlind Hellkvist Organ jazz Project

Erik Söderlind, Andreas Hellkvist och Chris Montgomery – tre jazzmusiker i samma generation, var och en med en stark personlig röst på sina respektive instrument. På många sätt själva stilbildare och ofta sedda som arvtagare till sina äldre förebilder. Men ser dem i många olika sammanhang, ibland i sina egna band, ibland som medverkande i produktioner av skilda slag.

En gemensam nämnare hos alla tre är kärleken till den orgeljazz som gjordes populär på 50- och framförallt 60-talet. Amerikanska förgrundsgestalter är Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Jack McDuff och många andra, och förstås i Sverige Kjell Öhman som också är en favorit.  Detta projekt är en hyllning till dem. Musikaliskt med soundet av den klassiska sättningen orgel-gitarr-trummor, med repertoaren hämtad från genrens guldår. Med det driv och råsväng som bidrog till att popularisera stilen, och med den individuella musikaliska finessen som sätter pricken över i. Visuellt med en äkta Hammond B3 och lesliekabinett på scen. Orgeljazz helt enkelt.

Audio

Några låtar från en kväll på Stampen 2018

Boston bust out

OGD

Ready and able

Misty

The cat

Summerwind

Bilder

Foto: Palli Kristmundsson, palli.se

Kiralina trio

Kiralina Salandy takes us on a journey into jazz, soul, gospel everything in between. The format is small and intimate, but allows for great dynamics and groove. She is backed by Andreas Hellkvist (Hammond) and Jesper Kviberg (drums).
Kiralina was born and raised in Montreal, Canada, but has been living in Sweden for some years. With a voice that can be both powerful and sweet and a glowing presence on stage, she charms the audience wherever she goes. The church was her first concert stage, so this is a way of returning to her gospel roots, guaranteed to deliver a passionate and heartful performance. 

The trio also features a lot of t he perfomrmaces of Andreas and Jesper, both in their own right artists on their respective instruments. They provide the groove while Kiralina is singing, and in between there’s both solistic escapades and playful interludes. The chemistry between the three is palpable.

Kiralina Salandy bjuder på en resa med jazz, soul, gospel och gränslandet däremellan. Formatet är lite mer avskalat och intimt, men för den skull inte mindre svängigt och medryckande. Med sig har hon Andreas Hellkvist (Hammond) och Jesper Kviberg (trummor).

Hammondorgeln ger en vacker och kraftfull inramning. Dels till musiken och soundet, men också till det visuella intrycket. Andreas är en av få som fortfarande släpar sin Hammond B3 till sina konserter. Orgeln och trummorna skapar ett lekfullt och svängigt komp till Kiralina, som med sin ömsom mjuka, ömsom kraftiga röst, sitt karismatiska och utåtriktade sätt att leda ensemblen får fullt spelrum. Denna trio är delvis en återgång till hennes rötter från uppväxten i Kanada. Att musiken ligger henne varmt om hjärtat går inte att ta miste på. Det blir passionerat, inlevelsefullt och genuint.

Andreas Hellkvist har i jazzkretsar oftast setts med Trinity och Arnesen Bluesband, och väcker stor fascination med sitt orgelspel. Dels med sin hängivenhet och spelglädje, dels sin virtousitet och simultanförmåga. Har får vi möta en lite ny sida av honom, men kärnan är densamma.
Jesper Kviberg behöver för de flesta i jazz-Sverige ingen närmare presentation, då han synts i otaliga sammanhang runtom på landets jazzscener. Han har jobbat Stacey Kent, Monica Borrfors, Bernt Rosengren Octet, Stockholm Jazz Trio och många fler. Det man kan vara säker på är att när han sitter bakom trummorna så svänger det. En hälsosam dos av spontanitet gör också att musiken och rytmerna får leva.

Arnesen Bluesband

Thomas Arnesen’s own band, offering a variety of blues standards and original songs. The approach to the blues can be described as modern, not adhering to a certain style or time period.  Having two keyboard players in the band gives the music a rich sound and allows for more variation of arrangements.  There’s also an ongoing collaboration with singer Claes Janson doing a BB King tribute.